[DDS][Persoonlijk][Post][Wie zijn hier][Index][Plein][Kaart]

4. WELKE DIENSTEN LEVERT EEN DIGITALE STAD?

De uitdaging voor een digitale stad is de informatie- en communicatiebehoefte van de (lokale) gemeenschap te vertalen in de diensten die aan de gemeenschap worden geleverd. Deze diensten kunnen zowel worden geleverd aan de (lokale) overheid, maatschappelijke instellingen en bedrijven als aan bewoners/gebruikers. Veel diensten in een digitale stad hangen samen met meer dan een van de genoemde doelstellingen. Toch onderscheiden we achtereenvolgens:
- diensten die democratische processen ondersteunen
- diensten die samenhangen met kennisprocessen
- diensten die met name economische processen verster- ken
Waar mogelijk is aangegeven welke metaforische benaming voor de diverse diensten in een digitale stad worden gehanteerd.

4.1 Diensten die democratische processen ondersteunen

a. platform voor maatschappelijke en culturele organi- saties
Een digitale stad biedt een laagdrempelig platform voor maatschappelijke, culturele en non-profit organisaties om zich te manifesteren en informatie aan te bieden. In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: gebouw van kunst en cultuur, wijk van ideële organisaties, gezondheidscen- trum en milieuhuis.

b. platform voor bestuurlijke informatie en communicatie
Een digitale stad verschaft toegang tot publieks- en bestuurlijke informatie van de (lokale) overheid; meer in het algemeen faciliteert en vernieuwt ze democratische processen door het creëren van nieuwe communicatiekanalen met de overheid. Een digitale stad kan gebruikt worden voor het verstrekken en verkrijgen van informatie, als meldpunt voor vragen en klachten, voor discussie en meningsvorming, besluitvorming en als platform voor actief burgerschap. In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: overheidsgebouw, gemeentehuis, postkantoor, openbaar forum.

c. geen consumenten, maar participanten
Bewoners van een digitale stad hebben meer mogelijkheden dan consumenten-vrijheden. Via diverse functies als het postkantoor, discussiegroepen, het stemlokaal, het plein, de metro, cafés en huizen van bewoners kunnen ze meebouwen en daardoor de elektronische samenleving mede vorm geven. Bewoners kunnen een eigen invulling geven aan de vrijheden om te communiceren en zijn producent van informatie. <p>d. inbelfaciliteiten
Een digitale stad levert tegen een zo laag mogelijke prijs toegang tot een aantal diensten en mogelijkheden van de elektronische informatie-infrastructuur. Hiertoe wordt ondermeer een inbelfaciliteit aangeboden, die mensen via de telefoonlijn toegang verschaft tot een digitale stad zonder extra kosten dan de door hen te maken telefoonkos- ten.<p>e. publieke terminals
Niet iedereen zal thuis de middelen hebben om een digitale stad te kunnen bereiken; daarom is het een wezenlijk onderdeel van een digitale stad dat er publieke terminals worden geplaatst in bijvoorbeeld bibliotheken en andere (semi)- openbare gebouwen. <p>f. verbinding met het Internet
Een digitale stad is bereikbaar via het Internet en bewoners van een digitale stad kunnen verbindingen maken met informatie-servers - waaronder andere digitale steden - elders. Via een functies als het postkantoor kunnen zij elektronische post sturen en ontvangen naar en van privépersonen en organisaties op die andere systemen. In de stadsmetafoor zijn onder meer te benoemen: centraal station, snelweg en het postkantoor.

4.2 Diensten die samenhangen met kennisprocessen

a. alfabetisering en educatie
Een digitale stad levert door haar laagdrempelige karakter een belangrijke bijdrage aan de educatie met betrekking tot de elektronische snelweg. In dit kader wordt een aantal specifieke diensten geleverd. Onder meer het onderhouden van een elektronisch helpdesk-systeem, een telefonische helpdesk, het bieden van een platform waarin bewoners elkaar kunnen helpen (vrijwilligers), het maken van handleidingen, het verzorgen van workshops en demonstraties.

b. digitale voorposten
Aanvullend streeft een digitale stad naar een serie 'digitale voorposten' om netwerk-kennis te verspreiden op strategische plaatsen en bij sleutelpersonen. Buurtcentra en verenigingen zijn knooppunten voor maatschappelijke processen en participatie.

c. netwerk van digitale steden
In een landelijk of Europees netwerk van digitale steden is een digitale stad een partner bij het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe applicaties en het verspreiden van kennis.

d. afstandsleren
Onderwijs speelt een centrale rol in een kennis-intensieve economie. Het onderscheid tussen school en thuis zal vervagen. Leerlingen en cursisten kunnen via netwerken in contact staan met school, met elkaar en met andere scholen. Ook het onderscheid tussen onderwijs en werk zal in een kenniseconomie minder duidelijk zijn. Steeds meer wordt van werknemers
verwacht dat zij zich bijscholen en nieuwe expertise
verzamelen. Diensten op de elektronische snelweg zullen dit in belangrijke mate gaan faciliteren.
Een digitale stad kan een partner zijn van onderwijsinstellingen in de regio om nieuwe mogelijkheden van educatie te verkennen en mede tot ontwikkeling te brengen. Scholen kunnen in dit kader ruimte huren in een digitale stad. In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: onderwijsgebouw, bibliotheek en klaslokaal.

e. infrastructuur en interfaces
In het kader van de innovatieve doelstelling draagt een digitale stad bij aan onderzoek naar de (aanvullende) mogelijkheden van koppelingen naar andere infrastructuren (kabel) en de mogelijkheden van nieuwe interfaces.


4.3 Diensten die met name economische processen versterken

a. instapmogelijkheid midden- en kleinbedrijf
Een digitale stad biedt een laagdrempelige instapmogelijkheid voor midden- en kleinbedrijf. Een belangrijke kracht van een digitale stad is de mogelijkheid om te experimenteren en met weinig investeringen ervaringen op te doen met nieuwe technologieën. Een digitale stad is een platform om met bijvoorbeeld de Kamers van Koophandel nieuwe markten te verkennen en te ontwikkelen. In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: winkelstraat, markt, ondernemershuis, kantoren-wijk, industrieterrein, winkelcentrum.

b. het tot stand brengen van een markt
Een digitale stad benadert het eerder genoemde 'kip of ei' probleem van twee kanten. Zij motiveert enerzijds individuen om te participeren en zij creëert anderzijds een dienstenaanbod door informatie-aanbieders een zeer laagdrempelige instapmogelijkheid te bieden. Door een diverse en aantrekkelijke omgeving te creëren die mede tot stand komt op basis van wensen van gebruikers, wordt het fundament gelegd voor een markt waarop commerciële aanbieders in direct contact kunnen treden met haar potentiële klanten. Een digitale stad lokt veel mensen, creëert daardoor veel verkeer en heeft daarmee een impliciete economische waarde. In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: winkelstraat, markt, stadsplein en bank-gebouw.

c. advertentie-medium
Een digitale stad biedt uitstekende mogelijkheden voor bedrijven om reclame te maken voor hun produkten of diensten. In de winkelstraat zijn de etalages te vinden van bedrijven die goederen aanbieden die eventueel besteld kunnen worden (van boeken tot pizza's). Het medium is ook zeer geschikt voor het verstrekken van aanvullende produktinformatie, communicatie met het bedrijf of zelfs tussen klanten onderling.

d. relatie bedrijven-overheid
Een digitale stad biedt een platform voor transacties en diensten die tussen het bedrijfsleven en de overheid plaatsvinden.
Zo kunnen vergunningen elektronisch worden verleend en geregeld, en krijgen bedrijven en individuen informatie over subsidieregelingen of andere relevante zaken. Een stap verder zou een digitale afhandeling van de subsidie-aanvraag zijn. De opening van de EZ-winkel is in dit kader een eerste begin.

e. telewerken
Een digitale stad stimuleert telewerken. Door een mogelijkheid als elektronische post kan er thuis of op andere plaatsen dan de reguliere werkplek gewerkt worden. Het is mogelijk extra faciliteiten te ontwikkelen (digitale kantoorplekken en vergaderruimten) om telewerken te ondersteunen. Een digitale stad biedt ook de mogelijkheid van tele-conferencing via het Internet.

f. toerisme
Aangezien een digitale stad een internationaal toegankelijk netwerk is, kan er veel informatie geleverd worden over de toeristische attracties in diverse steden: hotelinformatie, dagtours, openingstijden musea, reisinformatie, etc. Een reserveringssysteem zal gezamenlijk met VVV's en Uit- organisaties ontwikkeld kunnen worden.

g. draagvlak voor economisch beleid
Voor de acceptatie van economisch beleid en de discussie die daaraan voorafgaat, biedt een digitale stad uitstekende mogelijkheden. Aan de hand van stellingen, beleidsnota'ß of bedrijfsinformatie die opgevraagd kunnen worden, discussiegroepen en meningspeilingen, kan een breder draagvlak ontstaan voor de uiteindelijk te nemen beleidsbeslissingen. Discussies over onder meer de winkelsluitingswet, horecaopeningstijden, flexibilisering van de arbeid en natuurlijk technologiebeleid kunnen uitstekend via een digitale stad gevoerd worden.