4.1 Diensten die democratische processen
ondersteunen
a. platform voor maatschappelijke en culturele organi-
saties
Een digitale stad biedt een laagdrempelig platform voor
maatschappelijke, culturele en non-profit organisaties om zich
te manifesteren en informatie aan te bieden. In de
stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: gebouw van kunst
en cultuur, wijk van ideële organisaties, gezondheidscen-
trum en milieuhuis.
b. platform voor bestuurlijke informatie
en communicatie
Een digitale stad verschaft toegang tot publieks- en
bestuurlijke informatie van de (lokale) overheid; meer in het
algemeen faciliteert en vernieuwt ze democratische processen
door het creëren van nieuwe communicatiekanalen met de
overheid. Een digitale stad kan gebruikt worden voor het
verstrekken en verkrijgen van informatie, als meldpunt voor
vragen en klachten, voor discussie en meningsvorming,
besluitvorming en als platform voor actief burgerschap. In de
stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: overheidsgebouw,
gemeentehuis, postkantoor, openbaar forum.
c. geen consumenten, maar
participanten
Bewoners van een digitale stad hebben meer mogelijkheden dan
consumenten-vrijheden. Via diverse functies als het
postkantoor, discussiegroepen, het stemlokaal, het plein, de
metro, cafés en huizen van bewoners kunnen ze meebouwen
en daardoor de elektronische samenleving mede vorm geven.
Bewoners kunnen een eigen invulling geven aan de vrijheden om
te communiceren en zijn producent van informatie.
<p>d. inbelfaciliteiten
Een digitale stad levert tegen een zo laag mogelijke prijs
toegang tot een aantal diensten en mogelijkheden van de
elektronische informatie-infrastructuur. Hiertoe wordt
ondermeer een inbelfaciliteit aangeboden, die mensen via de
telefoonlijn toegang verschaft tot een digitale stad zonder
extra kosten dan de door hen te maken telefoonkos-
ten.<p>e. publieke terminals
Niet iedereen zal thuis de middelen hebben om een digitale
stad te kunnen bereiken; daarom is het een wezenlijk onderdeel
van een digitale stad dat er publieke terminals worden
geplaatst in bijvoorbeeld bibliotheken en andere (semi)-
openbare gebouwen. <p>f. verbinding met
het Internet
Een digitale stad is bereikbaar via het Internet en bewoners
van een digitale stad kunnen verbindingen maken met
informatie-servers - waaronder andere digitale steden -
elders. Via een functies als het postkantoor kunnen zij
elektronische post sturen en ontvangen naar en van
privépersonen en organisaties op die andere systemen.
In de stadsmetafoor zijn onder meer te benoemen: centraal
station, snelweg en het postkantoor.
4.2 Diensten die samenhangen met kennisprocessen
a. alfabetisering en educatie
Een digitale stad levert door haar laagdrempelige karakter een
belangrijke bijdrage aan de educatie met betrekking tot de
elektronische snelweg. In dit kader wordt een aantal
specifieke diensten geleverd. Onder meer het onderhouden van
een elektronisch helpdesk-systeem, een telefonische helpdesk,
het bieden van een platform waarin bewoners elkaar kunnen
helpen (vrijwilligers), het maken van handleidingen, het
verzorgen van workshops en demonstraties.
b. digitale voorposten
Aanvullend streeft een digitale stad naar een serie 'digitale
voorposten' om netwerk-kennis te verspreiden op strategische
plaatsen en bij sleutelpersonen. Buurtcentra en verenigingen
zijn knooppunten voor maatschappelijke processen en
participatie.
c. netwerk van digitale steden
In een landelijk of Europees netwerk van digitale steden is
een digitale stad een partner bij het gezamenlijk ontwikkelen
van nieuwe applicaties en het verspreiden van kennis.
d. afstandsleren
Onderwijs speelt een centrale rol in een kennis-intensieve
economie. Het onderscheid tussen school en thuis zal vervagen.
Leerlingen en cursisten kunnen via netwerken in contact staan
met school, met elkaar en met andere scholen. Ook het
onderscheid tussen onderwijs en werk zal in een kenniseconomie
minder duidelijk zijn. Steeds meer wordt van werknemers
verwacht dat zij zich bijscholen en nieuwe expertise
verzamelen. Diensten op de elektronische snelweg zullen dit in
belangrijke mate gaan faciliteren.
Een digitale stad kan een partner zijn van
onderwijsinstellingen in de regio om nieuwe mogelijkheden van
educatie te verkennen en mede tot ontwikkeling te brengen.
Scholen kunnen in dit kader ruimte huren in een digitale stad.
In de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen:
onderwijsgebouw, bibliotheek en klaslokaal.
e. infrastructuur en interfaces
In het kader van de innovatieve doelstelling draagt een
digitale stad bij aan onderzoek naar de (aanvullende)
mogelijkheden van koppelingen naar andere infrastructuren
(kabel) en de mogelijkheden van nieuwe interfaces.
4.3 Diensten die met name economische
processen versterken
a. instapmogelijkheid midden- en kleinbedrijf
Een digitale stad biedt een laagdrempelige instapmogelijkheid
voor midden- en kleinbedrijf. Een belangrijke kracht van een
digitale stad is de mogelijkheid om te experimenteren en met
weinig investeringen ervaringen op te doen met nieuwe
technologieën. Een digitale stad is een platform om met
bijvoorbeeld de Kamers van Koophandel nieuwe markten te
verkennen en te ontwikkelen. In de stadsmetafoor zijn onder
andere te benoemen: winkelstraat, markt, ondernemershuis,
kantoren-wijk, industrieterrein, winkelcentrum.
b. het tot stand brengen van een
markt
Een digitale stad benadert het eerder genoemde 'kip
of ei' probleem van twee kanten. Zij motiveert enerzijds
individuen om te participeren en zij creëert anderzijds
een dienstenaanbod door informatie-aanbieders een zeer
laagdrempelige instapmogelijkheid te bieden. Door een diverse
en aantrekkelijke omgeving te creëren die mede tot stand
komt op basis van wensen van gebruikers, wordt het fundament
gelegd voor een markt waarop commerciële aanbieders in
direct contact kunnen treden met haar potentiële klanten.
Een digitale stad lokt veel mensen, creëert daardoor veel
verkeer en heeft daarmee een impliciete economische waarde. In
de stadsmetafoor zijn onder andere te benoemen: winkelstraat,
markt, stadsplein en bank-gebouw.
c. advertentie-medium
Een digitale stad biedt uitstekende mogelijkheden voor
bedrijven om reclame te maken voor hun produkten of diensten.
In de winkelstraat zijn de etalages te vinden van bedrijven
die goederen aanbieden die eventueel besteld kunnen worden
(van boeken tot pizza's). Het medium is ook zeer geschikt voor
het verstrekken van aanvullende produktinformatie,
communicatie met het bedrijf of zelfs tussen klanten
onderling.
d. relatie bedrijven-overheid
Een digitale stad biedt een platform voor transacties en
diensten die tussen het bedrijfsleven en de overheid
plaatsvinden.
Zo kunnen vergunningen elektronisch worden verleend en
geregeld, en krijgen bedrijven en individuen informatie over
subsidieregelingen of andere relevante zaken. Een stap verder
zou een digitale afhandeling van de subsidie-aanvraag zijn. De
opening van de EZ-winkel is in dit kader een eerste begin.
e. telewerken
Een digitale stad stimuleert telewerken. Door een mogelijkheid
als elektronische post kan er thuis of op andere plaatsen dan
de reguliere werkplek gewerkt worden. Het is mogelijk extra
faciliteiten te ontwikkelen (digitale kantoorplekken en
vergaderruimten) om telewerken te ondersteunen. Een digitale
stad biedt ook de mogelijkheid van tele-conferencing via het
Internet.
f. toerisme
Aangezien een digitale stad een internationaal toegankelijk
netwerk is, kan er veel informatie geleverd worden over de
toeristische attracties in diverse steden: hotelinformatie,
dagtours, openingstijden musea, reisinformatie, etc. Een
reserveringssysteem zal gezamenlijk met VVV's en Uit-
organisaties ontwikkeld kunnen worden.
g. draagvlak voor economisch beleid
Voor de acceptatie van economisch beleid en de discussie die
daaraan voorafgaat, biedt een digitale stad uitstekende
mogelijkheden. Aan de hand van stellingen, beleidsnota'ß of
bedrijfsinformatie die opgevraagd kunnen worden,
discussiegroepen en meningspeilingen, kan een breder draagvlak
ontstaan voor de uiteindelijk te nemen beleidsbeslissingen.
Discussies over onder meer de winkelsluitingswet,
horecaopeningstijden, flexibilisering van de arbeid en
natuurlijk technologiebeleid kunnen uitstekend via een
digitale stad gevoerd worden.