Er zijn verschillende modellen te ontwerpen voor het opzetten van een digitale stad. Bij een eenvoudig model begint iedere grote stad voor zichzelf; een 'eigen' digitale stad op een 'eigen' systeem. Het zal echter niet voor alle digitale steden noodzakelijk zijn een eigen systeem aan te schaffen en te beheren. Door actief gebruik te maken van de mogelijkheden die de netwerktechnologie biedt, kunnen aanzienlijke kostenbesparingen worden bereikt. Kosten voor hardware en systeembeheer kunnen gedeeld worden. Zie voor een beschrijving van de technische en organisatorische mogelijkheden van een landelijke samenwerking de voorgaande hoofdstukken.
De waarde van het hier gepresenteerde overzicht moet worden gerelativeerd omdat geen enkele digitale stad gelijk is aan een andere. Verschillende manieren van organisatie en inrichting van het systeem vragen om verschillende configuraties. Het onderstaande overzicht biedt dus geen kant-en-klare begroting, maar dient ter verduidelijking van het soort kosten en de onderlinge verhoudingen van die kosten.
7.1 Personeelslasten
Het merendeel van de vaste kosten van een digitale stad wordt
besteed aan personele kosten. Een algemeen coördinator en
minimaal één informatie-redacteur hebben een
volledige dagtaak in de organisatie. Daarnaast is (part-time)
bureau-ondersteuning gewenst. Een 'helpdesk', waar gebruikers
hun vragen over het systeem kunnen stellen, is vereist en
dient bemenst te worden.
personeelslasten
coördinator (40 uur per week) 64.000Opmerkingen: Een aantal taken kan worden gedelegeerd aan vrijwilligers, waarbij echter rekening gehouden moet worden met het feit dat voor langere-termijn-kwaliteit er altijd betaalde krachten nodig zijn. Naarmate een digitale stad groter wordt en er meer projecten uitgevoerd worden in het kader van een digitale stad kunnen ook de personeelslasten stijgen.
informatie-redactie (40 uur per week) 64.000
helpdesk (40 uur per week) 54.000
bureau-ondersteuning (20 uur per week) 27.000
Technische ondersteuning en systeembeheer 64.000
------- subtotaal personeelslasten 273.000
7.2 Algemene kosten
algemene kosten
eenmalig jaarlasten7.3 Inbelfaciliteitentelefoon/fax/kopie&eu 8.000
reiskosten 5.000
huur kantoor 10.000
publiciteit 6.000
(tele-)werkplekken 5.000
administratie/accountants 12.000
onkosten vrijwilligers 10.000
kennisverwerving 5.000
kantoor-inrichting 15.000 -
kantoor-hardware 25.000 ------- --------- subtotaal algemene kosten 40.000 61.000
inbelfaciliteit
eenmalig jaarlastenOpmerking: door het kiezen van andere technische oplossingen en/of door samenwerking kunnen bovenstaande kosten anders uitvallen. De bovengenoemde kosten zijn minimaal (b.v. geen beheerstools). In het algemeen geldt dat met meer geld een betere kwaliteit geboden kan worden.25 groepslijnen 10.000 12.000
2 x 15 rack-mounted modems 22.000 -
1 x 32 poorts portmaster 6.000 -
telco 2.000 -
arbeid beheer - 12.000
elektriciteit - 1.800
huur 2 vierkante meter - 1.500
------ ------ subtotaal inbelfaciliteiten 40.000 27.300
7.4 Servers
Een digitale stad wordt geserveerd van één of
meer machines. Waar de machine zich bevindt is minder
relevant. De Digitale Stad Groningen kan verzorgd worden
vanuit Groningen, Amsterdam of India.
server
eenmalig jaarlastenOpmerking: de hoeveelheid ramgeheugen en diskruimte moeten meegroeien met het aantal gebruikers; bovenstaande configuratie is een minimum. De genoemde solair is een kloon van een echte Sun-machine. Een echte Sun is duurder maar geeft ook meer kwaliteit (zie vorig hoofdstuk).1 x solair 20/40 14.000 -
32 Mb simm modules 4.000 -
2 x 2 Gb harddisk 7.000 -
diversen 2.500 3.000
tapestreamer/back-ups 3.000
------ ------- subtotaal 30.500 3.000
7.5 Internet-toegang
Er is altijd een vaste verbinding (huurlijn) nodig tussen een
server en (de rest van) het Internet. Het type huurlijn dat
men nodig heeft hangt samen met de
bandbreedte/datatransmissie-capaciteit die nodig is.
kosten huurlijnen t.b.v. Internettoegang
(N.B. jaarlasten huurlijn zijn afhankelijk van de afstand.)
eenmalig jaarlastenanaloge huurlijn + modems 2.000 3.000
64 kb/s 4.900 10.000
2 Mb/s 20.000 50.000
Opmerking: Er zijn twee soorten huurlijnen: analoge huurlijnen, waarvoor modems nodig zijn, gaan in principe tot 9,6 kb/s (hogere snelheden zijn haalbaar tot ongeveer 19.2 kb/s en door gebruik van baseband modems is dit op te voeren tot 144 kb/s) en digitale huurlijnen van 1,2 kb/s en hogere snelheden (geen modems nodig, wel een juiste interface op de router). De jaarlasten van een huurlijn worden in de praktijk bepaald door de lengte van de lijn in kilometers. Zowel commerciële Internetaanbieders als academische instellingen zijn al - middels een eigen verbinding - onder- deel van het Internet. Bevindt de machine waarmee een digitale stad verzorgd wordt zich op dezelfde plaats, dan is geen nieu- we huurlijn nodig, maar kan men gebruik maken van dezelfde verbinding. Een 'router' routeert de informatie.
kosten hardware t.b.v. Internettoegang
eenmalig jaarlastenrouter 8.000
Behalve fysieke toegang tot Internet dient men nog rekening te houden met kosten voor het dataverkeer over het Internet (ip- verkeer). Dit wordt betaald aan de organisatie die de toegang levert.
eenmalig jaarlastenOpmerkingen: De vergoeding kan gebaseerd worden op een bedrag per Mb (volumetarief) of een 'flat-rate' (ook wel port-kosten genaamd) bedrag onafhankelijk van de hoeveelheid verkeer. Verschillende Internet-aanbieders hebben verschillende tarieven die onder verschillende omstandigheden gunstig of ongunstig kunnen zijn. Het motto is hier: het verdient aanbeveling om met meerdere Internet- aanbieders te praten, en niet slechts met één partij (NLnet, Unisource, Universiteit/SURFnet, etc.). Vergelijk voorwaarden, diensten, afstand tot het POP en ta- rieven voordat er wordt beslist.flat-rate (of port) kosten ca. 22.500
7.6 Publieke terminals
publieke terminals
eenmalig jaarlastenBovenstaande betreft de kosten voor 1 terminal.2 x modem 1.500
huurlijn 500 2.000
1 x poort 250
computer 3.000
beheer - 2.500------- ------- subtotaal 5.250 5.500