8.1. Overheid
In de initiële fase zal een digitale stad een
startkapitaal moeten verwerven uit fondsen en/of subsidies. De
(lokale) overheid kan hierbij een stimulerende rol spelen.
Door participatie vanuit de ambtelijke organisatie kan er in
de personele sfeer ondersteuning gegeven worden.
Een permanente subsidie-relatie is voor de duurzaamheid en
onafhankelijkheid van een digitale stad uiteindelijk niet een
gewenste situatie. De (lokale) overheid kan op den duur de
relatie verleggen naar het vergoeden van de diensten die een
digitale stad vervult in het kader van ontsluiting van
bestuurlijke en publieke informatie en projecten in de sfeer
van communicatie van en over beleid.
Een (lokale) overheid kan project-subsidies verstrekken voor
stimuleringsbeleid ten aanzien van specifieke sectoren
(onderwijs, ouderen, nieuwkomers, midden- en klein bedrijf)
8.2 Maatschappelijke en culturele informatie-
aanbieders
Een deel van de exploitatie kan gefinancierd worden uit de
vergoedingen en bijdragen van maatschappelijke en culturele
organisaties. Voor het aanbieden van hun informatie kan een
bedrag in rekening gebracht worden. Hoe bescheiden dit bedrag
ook is, veel van de beoogde, kleinschalige participanten
hebben geen financiële ruimte voor de kosten die het met
zich mee brengt om on-line te gaan. Een basisvoorziening die
de barrière van maandlasten zo klein mogelijk maakt is
dan ook noodzakelijk. Technische en redactionele assistentie
door vrijwilligers, sponsoring en een verzoek tot
kwijtschelding van het maandtarief behoren tot de
mogelijkheden. Een redactie kan deze verzoeken beoordelen.
Tarieven zijn afhankelijk van de complexiteit van de dienst
die gevraagd wordt. Factoren in de prijsberekening zijn:
hoeveelheid geheugenruimte, gegenereerd IP-verkeer, procestijd
(scripts e.d.), technische en/of redactionele ondersteuning.
De Digitale Stad hanteert een tariefstelling die begint met
250,- per maand en oploopt naar 1.000,- per maand. Bedragen
die boven dit bedrag uitgaan hebben betrekking op maatwerk en
complexere informatiediensten. De implementatie van diensten
(opmaak, plaatsing, scripts) kan als een aparte dienst worden
ontwikkeld. Er zijn ook talloze bedrijfjes inmiddels actief
die dit werk op factuur-basis vervullen.
8.3 Commerciële informatie-
aanbieders
Een digitale stad is ook een aantrekkelijke omgeving voor
commerciële informatie-aanbieders. Tariefstelling komt
tot stand op basis van het bovenstaande. Er komt de
mogelijkheid bij om op basis van de plek van vermelding
tarieven te ontwikkelen. Informatie-aanbieders zullen
prominent in beeld willen komen. Een plaats in een
geïndexeerde lijst is minder interessant dan naast een
favoriete plek in een digitale stad (bijvoorbeeld het plein).
Voor het laatste is een speciaal tarief te berekenen.
Op het terrein van het bieden van een informatie-platform voor
bedrijven en ondernemingen zal een digitale stad concurreren
met commerciële Internet informatie-diensten. Om valse
concurrentie te vermijden die kan ontstaan door
(gedeeltelijke) subsidiëring en om de professionaliteit
te maximaliseren is het mogelijk om deze activiteit onder te
brengen in een aparte rechtsvorm die gelieerd is aan de
ideële doelstelling van een digitale stad. Het is ook
mogelijk om samen te werken met 'onderaannemers' die een
winkelcentrum of kantorenwijk exploiteren.
8.4 Sponsoring
Een digitale stad kan voor een plaatselijke grote onderneming
een interessant object zijn om te sponsoren vanuit algemene
'goodwill'-motieven. Vermelding op het hoofdscherm levert veel
respons. Daarnaast kunnen speciale gebouwen of diensten
gesponsord worden (jongerencentrum, gebouw voor kunst en
cultuur, milieu-huis, gezondheidscentrum, helpdesk).
Een digitale stad kan proberen sponsoring in natura te
verkrijgen voor de benodigde hardware. De publieke terminals
zijn interessante objecten voor bedrijven om te
'adopteren'.
Ook PTT Telecom is belanghebbend: hoe meer er gebeld wordt,
hoe meer tikken. Verzoeken tot ondersteuning kunnen op lokaal
niveau direct aan PTT Telecom districten gericht worden, of op
landelijk niveau: hier zal PTT Telecom Netwerkdiensten de
contacten onderhouden met de op te richten vereniging van
digitale steden. PTT Telecom districten kunnen zelfstandig
beslissen of ze een lokaal initiatief ondersteunen. Dit kan
zijn bij de aanleg van lijnen en/of maandlasten, maar ook door
technische ondersteuning of het uitvoeren van een
verkeersanalyse.
In de Verenigde Staten hebben meerdere Free-Nets de
telecominfrastructuur gesponsord gekregen. In Nederland is op
dit terrein nog geen volledige concurrentie. Telecom 2, de
beoogde concurrent van PTT Telecom, kan op termijn ook een
interessante partner worden.
8.5 Bijdragen van bewoners
De keuze van De Digitale Stad om een gratis voorziening te
zijn is op twee gedachten gebaseerd. Allereerst vanuit de
gedachte dat 'vitale informatie' tot het basispakket van
voorzieningen zou moeten behoren. De telefoonkosten die een
gebruiker nu in rekening gebracht wordt door PTT Telecom, is
reeds een flinke financiële drempel voor mensen om de
stap te nemen om deel te nemen aan de informatie samenleving.
Extra drempels remt in dit stadium de ontwikkelingen en maakt
de doelstelling van een digitale stad, maximale participatie
van burgers, moeilijker uitvoerbaar.
Een tweede argument is dat een digitale stad door een gratis
voorziening te zijn, erg veel mensen aantrekt. Daarmee wordt
het voor informatie-aanbieders interessant om in een digitale
stad te staan. In zeker zin is het gratis zijn een 'unique
selling point' voor een digitale stad.
Enkele Free-Nets hebben een methode ontwikkeld om toch van
gebruikers een vergoeding te vragen. Gebruikers krijgen in
principe bij de aanvraag van een e-mail adres een nummercode
toegewezen. Voor een persoonlijke inlog-naam (jansen@dds.nl in
plaats van CR3498@dds.nl) wordt per jaar 25 dollar
gerekend.
Een digitale stad kan voor toegang tot speciale diensten
(bijvoorbeeld speciale attracties en internationale e-mail)
een vergoeding vragen aan de gebruikers.
Op termijn is het te overwegen dat een voorziening als een
digitale stad tot het basispaket gaat behoren dat door de
kabel wordt aangeboden en daarmee beleidsmatig gelijkwaardig
wordt aan de (lokale) media. Uit de omroepbijdrage en/of
lokaal kabel-tarief zal dan ook een communicatie- en
informatie-voorziening gefinancierd kunnen worden.
8.6 Samenwerkingen
Door strategische samenwerkingen aan te gaan kunnen op een
aantal terreinen kosten worden bespaard. Universiteiten kunnen
in natura bijdragen door assistentie bij het systeembeheer en
aanbieden van diskruimte en Internet-toegang.
Hierbij moet rekening gehouden worden met het aansluitbeleid
van SURFnet. Het aansluiten van een digitale stad als
informatiedienst is bespreekbaar. Het is echter in principe
niet toegestaan dat toegangsverkeer van particulieren of
bedrijven vanuit een digitale stad naar de rest van Internet
via SURFnet gaat. Dat betekent dat een deel van het verkeer
niet via SURFnet kan verlopen. Het maakt het wel mogelijk dat
verkeer vanuit SURFnet via een dergelijke aansluiting kan. Met
name op het gebied van IP-kosten kan dit besparend werken.
In het kader van een digitaal stedennetwerk is op veel
terreinen samen te werken. Een aantal steden kan in de
personele sfeer een systeembeheerder en/of helpdesk delen. Ook
op het gebied van hardware en inbelfaciliteiten is het
mogelijk de investeringen gezamenlijk te doen. (zie ook
hoofdstuk over de organisatie). Op deze wijze zijn
aanzienlijke besparingen mogelijk.
Commerciële Internet-aanbieders in de Verenigde Staten
leveren vaak tegen zeer geringe of geen kosten een deel van de
Internet-toegang (router en huurlijn) aan Free-Nets.
8.7 Financiering netwerk digitale steden
Vanuit de gedachte dat de overheid een stimulerende rol
vervult in de ontwikkeling van de elektronische snelweg zijn
er argumenten aan te dragen dat de centrale overheid mede de
condities en voorwaarden kan aanbrengen voor de tot stand
koming van een landelijk netwerk van digitale steden. De
Verenigde Staten en Canada zijn Nederland hierin voor ge-
gaan.
De vereniging van Free-Nets in Noord-America (NPTN) heeft van
de regering Clinton-Gore een 'grant' gekregen van 20 miljoen
dollar om het 'Rural Area Network' op te zetten. Dit budget
ondersteunt het opzetten van Free-Nets in minder verste-
delijkte gebieden. In Canada is 40 miljoen Canadese dollars
verstrekt door de provincie Manitoba om in de gehele provincie
lokale inbelpunten te creëren.
In Canada is voorgesteld om $ 0.10 per inwoner per jaar van de
belastingopbrengsten te reserveren voor de financiering van de
Free-Nets.
Een initiële ondersteuning van het Netwerk Digitale
Steden in het kader van het Nationaal Actie Plan kan de
participatie aan de informatie maatschappij een flinke impuls
geven en het geheel op een hoger plan brengen.