[DDS][Persoonlijk][Post][Wie zijn hier][Index][Plein][Kaart]

VOORWOORD

Voor u ligt het Handboek Digitale Steden dat tot stand is gekomen in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

De eerste Nederlandse Digitale Stad is in Amsterdam opgericht naar het voorbeeld van de Free-Nets in de Verenigde Staten en Canada. Sinds de opening van de stadspoorten op 15 januari 1994 is De Digitale Stad meer dan een miljoen keer bezocht. Door de grote aandacht die De Digitale Stad heeft gekregen bij gebruikers en nationale en internationale media heeft de elektronische snelweg snel bekendheid gekregen bij het grote publiek.

De elektronische snelweg is een nieuwe communicatie- drager waaraan belangrijke sociale, economische, politieke en culturele aspecten worden toebedacht. Een maximale participatie aan de informatie-infrastructuur zal voor zowel de continuïteit van de democratie als voor de economische ontwikkeling van de samenleving van groot belang worden.
Een digitale stad speelt in deze ontwikkeling een grote rol. In een digitale stad is het 'publiek domein' het leidende beginsel. Free-Nets en digitale steden zijn systemen die de burgerij, maatschappelijke organisaties en het midden- en kleinbedrijf een stoel op de eerste rij verschaffen. Een digitale stad is laagdrempelig en geeft de mogelijkheid om te experimenteren en met weinig investering en ervaringen op te doen met nieuwe technologie. Niet alleen kunnen burgers op deze wijze worden voorzien van een toegang tot de informatieinfrastructuur, er kunnen ook nieuwe markten worden verkend en ontwikkeld.

In een aantal steden is reeds het initiatief genomen tot het oprichten van een eigen digitale stad. Dit handboek kan in de eerste plaats dienen ter ondersteuning van deze initiatiefgroepen. Het beschrijft de context waarin De Digitale Stad is ontstaan, de doelstellingen en diensten die het ondersteunt en de organisatorische, technische en financiële aspecten die bij het opzetten van een digitale stad aan de orde komen.

Het handboek geeft een aanzet tot het opzetten van een netwerk van digitale steden. Door op strategische wijze samen te werken op het gebied van technische infrastructuur kunnen zelfs de kleinste gemeenten over een Digitale Stad beschik- ken.

Dit handboek is niet alleen geschreven voor degenen die zich in initiatiefgroepen inzetten voor een eigen Digitale Stad. Ook potentiele participanten of sponsors als (lokale) overheden, bedrijven en informatieaanbieders kunnen in het handboek informatie vinden over het hoe en wat van Digitale Steden.

Stichting De Digitale Stad bedankt de leden van de klankbordgroep die op enthousiaste wijze inhoudelijke en praktische ondersteuning hebben geleverd bij de totstandkoming van dit boek.

Marleen Stikker
De Digitale Stad

Amsterdam, januari 1995