TV-DOGMA

  1. Televisie moet live zijn.
  2. "Tele-visie" laat de kijker kijken naar een duidelijke arena elders.
  3. De kijker zelf en niet de zender schakelt naar een andere arena, zo moeten meerdere camera's binnen 1 arena elkaar overlappen om het overzicht te houden.
  4. Er moeten in die arena duidelijke spelregels gelden.
  5. Wat er gebeurt moet onvoorspelbaar en onvoorzien zijn.
  6. Televisie heeft geen begin of einde. Het begint als de kijker inschakelt, het stopt wanneer de kijker wegzapt.
  7. Er mag geen verhaal verteld worden, de kijker maakt het verhaal op basis van er te zien is.
  8. Televisie belooft de kijker iets dat 'echt' is te laten zien, hoe 'echter' hoe meer het televisie is.
  9. De 4:3 beeldschermverhouding is ideaal.
  10. Als het niet aan deze eisen voldoet is het video (film).

Voorbeelden

  1. Voetbalwedstrijd, Elfstedentocht, Tour de France, WTC-ramp, Golfoorlog, Koninginnedag, koninklijke bruiloft, Barend en van Dorp, TV-presentatrice, achtervolging op LA Freeway, Zomergasten, TV-TV
  2. Voetbalstadion Arena, hotelbalkon in Kandahar, CNN studiootje met uitzicht op neerstortend WTC, Kurhaus in Scheveningen, studio Plantage
  3. Big Brother huis, Willem Ruis show, Peter Arnett in Bagdad, TV-TV
  4. Politie achtervolgt joyrider, journalist is getuige van vallende bommen, een stelletje gaat trouwen, langs elf steden naar de finish schaatsen, honderd dagen in een huis met camera's opgesloten zitten, einde reclameblok op ander kanaal aankondigen
  5. Tweede WTC toren zakt ook in elkaar, de gedoodverfde winnaar verliest, er verschijnt een tekst 'even geduld a.u.b.', er wordt met verf naar de koets gegooid, de uitzending loopt uit, een schattig hondje ingepakt in explosieven met een uurwerk eraan met ernaast een terugtikkende klok en een 0900-nummer onder een oplopend geldbedrag in beeld.
  6. Testbeeld, sneeuw; Televisie begint zodra het toestel aanstaat, een videofilm begint pas bij het begin van het verhaal.
  7. "Waarom neemt dat stomme wicht de hoofdprijs niet, wat een angsthaas...", "die Willem uit Big Brother is echt een NSB-er", "nou, maar ik vertrouw Pimmie wel hoh!", "die Freriks kan geen zin goed uitspreken", "is dit een persconferentie? het lijkt in het buitenland te zijn...", "die actrice was toch niet meer met die regisseur?"
  8. Het gedrag van deelnemers aan tv-spelletjes (blij of teleurgesteld), de uitslag van een voetbalwedstrijd, bommen op Bagdad.
  9. De 16:9 beeldverhouding vergt een overwogen, professionele, bedachte kadrering, zoals in films. Snelle camerabewegingen (die horen bij live en onvoorspelbare situaties) en close-ups van niet in scène gezette emoties zijn vermoeiend in 16:9.
  10. Een aflevering van een comedy, een videoclip, de fragmenten die in Zomergasten worden vertoond. is in feite allemaal video (gedistribueerd via tele-visie, kijken naar een video die elders, op een bepaald tijdstip afgespeeld wordt door derden).

  11. Ad 10. Een (gemonteerde) film vertonen op televisie is in feite 'via televisie' kijken naar een video die elders (in Hilversum doorgaans) door derden (een 'omroep') wordt afgespeeld op een aangekondigd, gepubliceerd tijdstip. Als je de DVD of tape zelf zou hebben had je het ook thuis kunnen kijken. Je vergeet snel dat je in feite geen televisie zit te kijken maar video op afstand. Totdat de ondertiteling wegvalt, de verkeerde band wordt gedraaid of er een tekst in beeld komt dat er iets aan de hand is. Dan is het weer helemaal televisie.

Onderteken

Onderteken dit dogma door een mailtje te sturen naar reinder@rustema.nl. Schrijf ook je beroep, de organisaties waar je mee verbonden bent, wat je gepubliceerd of uitgezonden hebt en een eventuele URL.