Stichting De Digitale Stad
Verslag februari 1996 tot en met april 1996
T.b.v. bestuursvergadering 20-05-96 (publieksversie)
Inleiding
Onderstaande is een beknopt verslag ten behoeve van het bestuur van de belangrijkste ontwikkelingen in de
maanden februari tot en met april 1996. Het hier aan voor af gaande verslag betrof de periode oktober
1995 tot en met januari 1996. Aan het eind van dit stuk wordt een korte blik in de toekomst geworpen.
Verkeersplein
Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de afgelopen periode was het onverhoopt niet doorgaan van de
bouw van een verkeersplein in De Digitale Stad ondanks vergaande besprekingen met het ministerie van VWS
hierover. Na een jaar lang voorbereidende besprekingen werd het project op het laatste moment stopgezet.
De reden hiervoor moet gezocht worden binnen het ministerie (afdelingen). Een en ander betekende voor DDS
wel een forse tegenvaller. Ook financieel.
Personeelszaken
Een tweede belangrijke ontwikkeling van de afgelopen periode is dat zichtbaar is geworden dat met de
personele groei van De Digitale Stad in 1995 en het meer bedrijfsmatig moeten werken ook personeelsbeleid
een meer prominente rol zal gaan spelen in de dagelijkse organisatie.
Mutaties
Het contract met Thomas Wouters (helpdesk) liep af per 1 februari 1996 en is niet verlengd.
Het contract met maatwerk voor Kai Storbeck (helpdesk) is verlengd met een half jaar; m.i.v. 15 mei 1996
heeft Kai echter een betaalde baan gevonden bij XS4ALL.
Erwin Bolwidt (Programmeren en ondersteuning systeembeheer) heeft ontslag genomen.
Contracten met Edwin van Latum en Corne van Delft zijn verlengd
Met het oog op bovenstaande zijn stappen gezet om een nieuwe helpdesk medewerker aan te trekken. Ook voor
Erwin zal een vervanger worden aangezocht.
Stages
Jason van Haard (HvA, bedrijfskunde en logistiek, stage tot begin juni) herziet het on-line help jezelf
systeem
Madelinde Hageman en Erik Numans (beide HKU; stage tot begin juni) bouwen een begraafplaats c.q. plein
van de dood.
Dimitri van Ooyen (Hogeschool Enschede, informatica, stage tot begin oktober) werkt mee aan de
implementatie van databases
IBM
IBM had een jaarcontract tot 1 juli 1996. Inmiddels heeft men een eigen site en men acht het weinig
zinvol twee websites te onderhouden. Het contract zal derhalve niet worden verlengd. In de begroting voor
1996 was hier al op vooruit gelopen.
BVEnet
Het contract met BVEnet had een looptijd tot 1 juli 1996; het is verlengd met 1 kwartaal en er is
uitzicht op verlenging met nog een kwartaal. BVEnet zal in ieder geval migreren naar een eigen site. Dit
is vanaf het begin de intentie geweest.
Rondom BVEnet vinden diverse subprojecten plaats. DDS heeft in dit kader de afgelopen periode met name
werkzaamheden uitgevoerd t.b.v. de bouw van Vraagnet; een onderwijsdatabank met vragen en antwoorden waar
onderwijzers op maat opdrachten kunnen samenstellen gebruik makend van elkaars werk.
Europaplein
Het Europaplein - ontwikkeld in opdracht van de Europese commissie bureau Nederland - is opgeleverd
volgens plan. Een discussie is gestart met de Europese beweging Nederland over de EMU; fractievoorzitters
van vijf partijen leveren om de week een bijdrage waarop het publiek kan reageren. Fractievoorzitters
hebben beloofd in te gaan op de discussiebijdragen die de eerste zeven dagen als reactie op hun bijdrage
worden geschreven.
Internet wereldtentoonstelling
Voor de Internet wereldtentoonstelling zijn inmiddels gelden toegezegd
door het ministerie van EZ; in een eerder stadium was al subsidie
toegezegd door de gemeente Amsterdam. Beide subsidies zijn verstrekt aan
het Nikhef. De projectleiding en verantwoordelijkheid ligt bij de
gemeente en bij het Nikhef. DDS heeft het project wel meegeinitieerd maar
heeft geen bestuurlijke of uitvoerende verantwoordelijkheden. DDS heeft
te kennen gegeven dat zij in deze ook slechts uitvoerende taken ambieert
en geen verantwoordelijke positie wenst tussen gemeente en nikhef.
Overige klanten
CJP. Het contract met het CJP is vernieuwd.
Gemeente Amsterdam. De nieuwe site voor de gemeente Amsterdam is gebouwd
door DDS
Europese aktiviteiten
DDS heeft op bescheiden niveau geparticipeerd in een internationaal
consortium voor het opzetten van een programma gericht op ouderen.
Inmiddels is duidelijk geworden dat deze subsidieaanvraag niet is
gehonoreerd.
Krant
Nina Meilof onderhoudt het laatste nieuws in de Digitale stad. Inmiddels
is zij begonnen aan het opzetten van een bewoners katern in deze krant.
(zie: Krant concept en uitnodiging tot
schrijven)
Bewonersonderzoek
Middels een enquête vindt een onderzoek plaats naar de huidige
gebruikers
van De Digitale Stad. De enquête is gemaakt met de vakgroep sociaal
wetenschappelijke informatica van de faculteit psychologie van de
Universiteit van Amsterdam. De enquête loopt van 10 mei tot eind mei 1996
Media aandacht
DDS komt momenteel prominent naar voren in de Teleac cursus Internet in
de praktijk.
Systeem
De server van DDS is volgens plan verplaatst naar het Nikhef in de
Watergraafsmeer zodat een betere performance geleverd kan worden aan
ondermeer Surfnet en Nlnet gebruikers.
De 2Mb verbinding tussen DDS en het Nikhef is in werking getreden.
Er is een plan gemaakt m.b.t. het toekomstige technische ontwerp van DDS.
Op basis hiervan zijn nieuwe investeringen gedaan in uitbreiding van het
systeem. DDS heeft een 2e web-server aangeschaft - een SUN Ultra Sparc
170E - en gaat deze ter beschikking stellen als server voor de
gemeenschap. De diensten aan klanten zullen fysiek worden gelokaliseerd
op een eigen server. In de software architectuur van het geheel zullen
flink wat wijzigingen worden doorgevoerd.
Innovatie
Een van de belangrijkste innovatieprojecten van De Digitale Stad betreft
de implementatie van een professionele database als totaal nieuwe
technische ondergrond die in DDS wordt gelegd. De eerste stappen op dit
gebied zijn inmiddels gezet. Het totale project zal tot in 1997
doorlopen. De database zal ten grondslag gaan liggen aan tal van applicaties:
- De gebruikersadministratie
- Het help jezelf systeem
- De informatievoorziening aan gebruikers
- De Engelstalige informatievoorziening
- Het geografische informatiesysteem
- Het zoeken van informatie in De Digitale Stad
- Verbeterde discussie en communicatie omgevingen
- Transactie systemen
- Statistische analyses
- Klanten diensten
- Intelligent agents
- De nieuwe interface van De Digitale Stad (DDS 4.0)
Een ander belangrijk innovatieproject betreft een groot experiment met 3D
omgevingen. Ook hiermee is een aanvang gemaakt.
Juridische kwesties
Copyright: In de zaak m.b.t. een (vermeende) copyright schending van
documenten van de Scientology Church ligt inmiddels een rechterlijke
uitspraak waarin bepaald is dat providers:
"in beginsel niet meer doen dan gelegenheid geven tot openbaarmaking en
dat zij in beginsel geen invloed kunnen uitoefenen op of zelfs maar
kennis dragen van datgene wat diegenen die via hen toegang tot internet
hebben gekregen daarop uitdragen. In beginsel is er daarom geen
aanleiding hen aansprakelijk te houden voor onrechtmatige - ... -
handelingen van gebruikers."
Een aansprakelijkheid zou aangenomen kunnen worden in een situatie waarin
onmiskenbaar duidelijk is dat een publikatie van een gebruiker
onrechtmatig is en waarin redelijkerwijs mag worden aangenomen dat zulks
ook bij de accessprovider bekend is"
De procedures die Scientology voert - ook tegen DDS - zijn hiermee
overigens niet beeindigd.
Racisme: Stichting Magenta en Nederland Bekent Kleur hebben op 14
augustus 1995 aangifte gedaan bij de politie van racistische uitspraken
in de discussiegroep dds.multcult. Onlangs ( 7 maanden later) werd DDS
door de politie uitgenodigd om over de zaak te komen praten; na vragen
van de kant van DDS en enig overleg is besloten DDS te horen als
verdachte (i.p.v. getuige). Horen als verdachte schept voor iedereen de
meest duidelijke verhoudingen. Het gesprek heeft 26 maart 1996 in het
bijzijn van een advokaat plaatsgevonden. Het gesprek was van beide zijden
openhartig maar betrof slechts de te volgen procedure. De Digitale Stad
wenst dat er een gerechtelijk vooronderzoek ten grondslag ligt aan het
eventueel verstrekken van persoonsgegevens. Dit is nu nog niet het geval.
Op 3 mei is DDS gehoord m.b.t. de technische aspecten van aanmelding,
bewonerschap, on-line discussies etc.
Jaarcijfers 1995
Jaarverslag. Een financieel jaarverslag is opgesteld i.s.m. het
accountantskantoor Bunders & Vermeulen.
Resultaat 1995. Het eerste echte boekjaar van de stichting kon met een
positief resultaat worden afgesloten. Leningen konden worden afgelost en
middelen konden worden gereserveerd voor eventuele tegenvallers in de
toekomst en voor een aantal in 1996 uit te voeren projecten.
Uitgaven. Personeelslasten vormen de grootste kostenpost bij DDS.
Afschrijvingen zijn in 1995 relatief gering omdat alle
projectaanschaffingen uit 1994 bij overdracht van De balie aan DDS in een
keer zijn afgeschreven.
Inkomsten. Het aantal betalende huurders van gebouwen is nog relatief
gering en een relatief groot deel van de inkomsten is afkomstig uit
arbeid en projec-ten met een tijde-lijk karakter. Kijken we naar de
verdeling van de inkomsten uit de eerste periode dan levert dat het
volgende beeld:
Toekomst
Risico.
Het feit dat een groot deel van de financiering van het project
gebaseerd is op arbeid ten behoeve van klanten draagt een zeker risico in
zich. Het betekent immers ook dat die arbeidskracht/tijd van medewerkers
aan het project minder beschikbaar is voor diensten aan de gemeenschap en
innovatie. De noodzaak om als een bedrijf te opereren is enerzijds een
verademing ten opzichte van de gesubsidieerde situatie maar draagt ook
het gevaar in zich van een zekere creatieve verschraling.
De vraag is in hoeverre gemeenschapsdiensten en innovatie structureel
gefinancierd kunnen worden uit de diensten aan klanten. Het is in dit
kader interessant om te kijken naar de verdeling van de besteding van
middelen van de stichting over deze 3 sectoren.
Beleidsvoornemens
In de organisatie en financieringsvorm zal toegewerkt worden naar een
grotere scheiding tussen deze 3 hoofdaktiviteiten van de stichting
- Klanten
- Innovatie
- Gemeenschap
Per segment kunnen de aktiviteiten en daaraan verbonden kosten
gespecificeerd worden. Per segment zal worden bekeken hoe de financiering
tot stand kan komen en hoe de organisatie het beste kan verlopen. Zo is
het denkbaar dat de gebruikers een duidelijker verantwoordelijkheid
krijgt m.b.t. de organisatie van de diensten aan de gemeenschap. De
lokale overheid zou misschien op alle drie niveaus een relatie met De
Digitale Stad kunnen onderhouden. Zij is dan bijvoorbeeld klant op het
niveau van door DDS geleverde diensten, financieel partner in het
innovatiecentrum en co-financier van gespecificeerde diensten aan de
lokale gemeenschap.
Huisvesting
Het huidige kantoor wordt nu al regelmatig als te klein ervaren.
Doorgroeien en een driedeling in de aktiviteiten maken duidelijk dat er
mogelijk op niet al te lange termijn uit zal moeten worden gekeken naar
een nieuwe ruimte.
Lokale werkgroepen van de stichting?
DDS had en heeft landelijke diensten, beschikt over landelijke zo niet
internationale allure en wordt voor een groot deel door mensen van buiten
de regio Amsterdam bezocht. DDS wil zich dan ook zeker niet laten
inperken tot een Amsterdams systeem. Daarbij komt dat andere digitale
steden het buitengewoon moeilijk zullen hebben om te overleven. Steeds
meer partijen zijn actief bij het leveren van inhoud en web-services.
Enkele enkele grote partijen zijn van plan om lokale markten te gaan
bedienen met commerciële digitale stad achtige voorzieningen (Wegener,
Rabo). Het publieke domein zal daarbij zeker niet centraal staan.
Omdat De Digitale Stad zo groot is lijkt het denkbaar dat er de komende
jaren een hybride situatie ontstaat waarin er enerzijds aan lokatie
gebonden digitale steden bestaan maar waarin anderzijds De Digitale Stad
uitgroeit tot een landelijke organisatie met lokale werkgroepen en lokale
inbelpunten.
Bestuurlijke consequenties
Een en ander kan betekenen dat vanuit deze derde poot gemeenschap een
vorm van vertegenwoordiging in het bestuur zal moeten worden georganiseerd.
Naar Het Laatste Nieuws
Naar Het Kantoor van De Digitale Stad