Entertainment versus experience

English summary: the fourth quarter of the 2003-2004 I did a six week course on 'entertainment versus experience' for second year students in communication & multimedia design. The theme of that quarter was 'time and space'.

de zes lessen

les 1: lijstjes maken van entertainment en belevenissen

In de eerste les vroeg ik de studenten om een lijstje te maken van belevenissen van het afgelopen weekend en het entertainment van het afgelopen weekend. Daarna hetzelfde, maar dan 10 jaar geleden. Binnen twee dagen na de les moesten ze een e-mail hebben geschreven met hun gedachten met de bevindingen uit de les. 4 dagen later weer een e-mail waarin er dieper op in gingen.

les 2: presentatie van entertainment en belevenis

In de tweede les heb ik een presentatie gegeven van alle e-mails die ze hebben gestuurd. Uit alle e-mails heb ik interessante passages geciteerd en ik heb quotes over zowel entertainment als belevenis in een tabel tegenover elkaar gezet. De eerste opdracht die ze kregen was om op excursie te gaan naar een pretpark. Alleen, met een fotocamera, om te observeren hoe de attracties in het park georganiseerd werden, eventueel aangevuld met interviews met de bezoekers. Ik hoopte dat dit interessante gedachten over entertainment in relatie tot belevenissen zou opleveren. In de eerste e-mail binnen vier dagen na de les moesten ze schrijven wat hun intenties en verwachtingen waren van die excursie. Toen kwam er een vakantieperiode en een paar dagen voor de derde les moesten ze een e-mail schrijven over de ervaringen tijdens de excursie.

les 3: excursie naar een pretpark

In de derde les werden zoveel mogelijk fotoreportages gepresenteerd en besproken. De fotoreportages moesten op een website staan, aangevuld met onderschriften bij de foto's. In de eerste e-mail binnen 2 dagen na de les moesten ze elkaars reportages bespreken in relatie tot de eerdere klassikale bevindingen en in de tweede e-mail binnen 4 dagen moesten ze hun eigen reportage vergelijken met die van de anderen, ook in relatie tot de eerdere bevindingen.

les 4: bespreking van de literatuur

In de vierde les werd de literatuur in verband gebracht met onze eigen bevindingen. In groepjes moesten ze antwoorden bedenken op vragen over de literatuur die klassikaal besproken werden. In de eerste e-mail na de les moest men het onderwerp opgeven waar het te schrijven essay, de tweede opdracht, over zou gaan. Ook moesten ze schrijven hoe ze het aan zouden pakken. Na vier dagen moesten ze in de e-mail laten lezen hoe ver ze al waren. Work in progess. Op de dag van les 5 moest het essay ingeleverd worden.

les 5: presentatie van de essays

Toen de leerlingen binnen kwamen voor de 5e les vonden ze een kwart A4tje, formaat ansichtkaart, op hun tafel. De tafels staan in een u-vorm en middenin had ik een lessenaar neergezet. Op de kaarten moesten ze hun naam schrijven en in 1 zin samenvatten waar hun essay over ging. Ze kregen 5 minuten de tijd om een presentatie van hun essay voor te bereiden. Deze kaarten verzamelde ik en ik trok er 1 uit. De gelukkige mocht plaatsnemen achter de lessenaar en in 5 minuten zijn essay presenteren. Tijdens de presentatie mochten medestudenten via mij een vraag stellen. Het was dus zaak om een duidelijke presentatie te geven, die begon met de kern en daarna in detail verder ging. De vragenstellers kregen een aantekening dat het eindcijfer gunstig zou beïnvloeden. In de eerste e-mail na de les moesten ze de URL van een website voor consumenten te geven die wat hun betreft illustratief was voor wat ze hadden geleerd tot nu toe over entertainment versus belevenis. In de tweede e-mail moesten ze een persbericht schrijven waarin ze een entertainment- of belevenisproduct zouden aankondigen.

les 6: de pitch

In de zesde les kreeg elke leerling 3 minuten om het idee te pitchen waar ze het persbericht over hadden geschreven. De situatie die gesimuleerd werd was die van een nieuwjaarsborrel of de wandelgangen bij een congres waar je iemand tegenkomt die mogelijk financieel kan helpen bij het realiseren van het project. Een investeerder of een subsidiegever om iemand die je in contact kan brengen met de juiste mensen. Die rol nam ik voor mijn rekening. Aan het begin van de les kreeg elke student een minuut de tijd om een visitekaartje te maken voor zijn/haar product/organisatie. De stoelen waren verdwenen en iedereen stond binnen de cirkel met tafels. Er waren wijnglazen met water aanwezig. Als ik vroeg om het visitekaarte was dat het teken dat de eerste drie minuten om was. Daarna zouden omstanders eventueel nog vragen kunnen stellen, maar dat gebeurde helaas niet. Men had geen interesse in elkaars pitches jammer genoeg. Als er geen vragen van omstanders waren dan moest de student een andere student aan mij voorstellen, met korte aanbeveling over diens project.

Essays

Om een indruk te krijgen van wat de studenten hebben geschreven raad ik vooral de essays aan van de studenten Ilona Hein (ook als Word-document), Jeroen Geel (ook als PDF, en ook gepubliceerd in een Roemeense computertijdschrift) en Niels Kleijn.

Literatuur

Links